Mur Hadriana to strategiczna gra planszowa Bobbyego Hilla, osadzona w historycznych realiach antycznego Rzymu. W trakcie rozgrywki wcielimy się rzymskich generałów, strzegących swojego odcinka muru przed najazdami barbarzyńskiego plemienia Piktów.
Zbuduj potęgę Cesarstwa Rzymskiego!
Obrona muru będzie wiązała się nie tylko z walką, ale również z rozwojem kultury i rzemiosła. Mur Hadriana jest grą wyjątkową, bowiem łączy w sobie mechaniki paper and pencil i tech tracks. Gra opiera się na papierowych Arkuszach rozwoju, na których gracze, wydając startowe zasoby, będą wykreślać kolejne pola, zdobywając nowe surowce, robotników i Punkty Zwycięstwa. Dzięki swojej mechanice Mur Hadriana ma proste i niezmienne zasady - zarówno dla gry wieloosobowej, jak i trybu solo - przy jednocześnie ogromnej regrywalności.
Nadchodzą Piktowie!
Dwa tysiące lat temu Cesarstwo Rzymskie rozciągało się od wybrzeży Atlantyku po Bliski Wschód. Na północy Rzymianie dotarli aż do granic Szkocji, jednak natknęli się tam na waleczne plemiona Piktów, których nie potrafili ujarzmić. Z rozkazu cesarza Hadriana powstał wówczas mur, mający strzec granic imperium przed wrogimi zakusami. Dowodzenie nad nim powierzono właśnie Tobie.
Przygotowanie
Na początku gry każdy z graczy otrzymuje po dwa Arkusze dowodzenia oraz indywidualną Planszę. Rozgrywka składa się z 6 rund - Lat. Każdy Rok rozpoczynamy od pociągnięcia karty Losu i dołączenia do swoich Zasobów Surowców i Robotników znajdujących się na tej karcie. W Murze Hadriana występuje tylko jeden Surowiec i aż cztery rodzaje Robotników - Legioniści, Budowniczy, Słudzy i Plebejusze. Dzięki ich odpowiedniemu zagospodarowaniu będziemy otrzymywać cztery Atrybuty - Sławę, Pobożność, Waleczność i Dyscyplinę.
Rozgrywka
Wszyscy gracze rozgrywają swoje tury jednocześnie. Wydają Surowce i Robotników, by wykreślać kolejne pola na różnych torach swoich Arkuszy. Jeżeli na danym polu znajduje się jakaś korzyść, Surowiec bądź Robotnik, gracz natychmiast je otrzymuje i może od razu wykorzystać. W ten sposób wykreślanie samoistnie się napędza. Na przykład: wydając trzech Plebejuszy, zakreślamy trzy pola na Torze Artystów, co daje nam nie tylko dodatkowego Budowniczego i Sługę, ale również umożliwia wybudowanie Teatru. I tak dalej.
Walka i punktowanie
Kiedy graczom skończą się Zasoby, tura dobiega końca. Każdy z graczy odsłania kolejną kartę Losu. Jednak tym razem, zanim dobierze widoczne na niej Zasoby, rozpatruje atak Piktów. Przed Piktami możemy bronić się, wykreślając pola na torach Kohort. Jeżeli jednak obrona się nie powiedzie, otrzymamy punkty Pogardy, które przekładają się na ujemne PZ. Z kolei Punkty Zwycięstwa otrzymujemy dzięki zdobytym Atrybutom.
Informacje o produkcie |
Rodzaj |
Strategiczne i ekonomiczne
Rodzinne i towarzyskie |
Min. liczba graczy |
1 |
Max. liczba graczy |
6 |
Czas gry |
60 min |
Wersja |
Podstawa |
Wersja językowa |
Polska |
Wymagania wiekowe |
od 12 lat |
Płeć |
Chłopcy
Dziewczynki |
Produkt na baterie |
Nie |
Baterie w zestawie |
Nie |
Zasilanie |
Nie dotyczy |
Akcesoria w zestawie |
- 6 plansz Gracza (każda w 2 częściach)
- 2 bloczki Arkuszy (po 200 stron każdy)
- 48 kart Losu
- 72 karty Gracza (po 12 dla gracza)
- 50 Surowców
- 18 Legionistów
- 24 Budowniczych
- 24 Sługi
- 24 Plebejuszy
|